Naučný chodník izbových rastlín na škole
V praktickej časti projektového vyučovania Mladí environmentalisti som si zvolila tému Zeleň na škole a problematiku tvorby náučných chodníkov. Mojím hlavným cieľom bolo vytvoriť náučný chodník izbových rastlín na druhom stupni našej školy . Vedľajšími cieľmi zvýšiť informovanosť žiakov o izbových rastlinách a prispieť k ochrane životného prostredia.
Vybrala som si 16 odlišných druhov izbových rastlín, vyhľadala som o nich informácie k tvorbe náučných tabuliek. Tabuľku som rozdelila do 5 častí. Obrázok rastliny, zaujímavosti o danej rastline, požiadavky na vlhkosť, svetlo a názov rastliny zložený z latinského a slovenského názvu. Na požiadavky na svetlo a vlhkosť som zaviedla jednoduché znaky slniečka a kvapky, ktoré som menila podľa toho koľkokrát sa rastlina zalieva do týždňa a či pre svoj život potrebuje tieň, polotieň alebo svetelné prostredie.
Aby som zvýšila záujem žiakov o problematiku vybraných izbových rastlín, zvolila som jej priblíženie pomocou 5 hier( Pexeso, Bingo, Čierna Peter, Hádanky a Osemsmerovka).
Chodník som zriadila pred kabinetmi biológie a náučné tabuľky som neumiestnila k rastlinám, ale na stĺpy medzi rastliny aby to bolo trocha interaktívnejšie. Takto žiaci po preštudovaní tabuliek môžu vyhľadávať, kde sa nachádza daná rastlina a viac si to zapamätajú. Hry som umiestnila pomedzi rastliny a do označených krabičiek. Žiaci si budú môcť kedykoľvek hru zahrať.
Do budúcna by som rada náučný chodník rozšírila o viac rastlín tabuliek. Chcem vytvoriť ešte viac hier a informačnú brožúrku, ktorá by informovala žiakov o tom, čo môžu žiaci pomocou náučného chodníka zistiť. Pri sledovaní spolužiakov som zistila, že budem musieť dorobiť aj návody každej hry, aby žiaci vedeli ako postupovať a umiestniť ich do krabičky( nie každý totiž princíp hry poznal).
Lívia Rošáková( žiačka 9.B), Mgr. Lucia Brezniaková( učiteľka biológie)