Choď na obsah Choď na menu

Ako sme prežili tento rok Deň Zeme

29. 4. 2011
Každý rok ako koordinátorka environmentálnej výchovy rozmýšľam, akým spôsobom zorganizovať jeden z najdôležitejších environmentálnych dní v školskom roku. Práve v tento deň chceme totiž čo najväčšou mierou zapojiť žiakov do ochrany životného prostredia. Keďže sme pominulé roky sadili stromčeky, tvorili kompostovisko, kerovú zónu, bylinnú špirálu a absolvovali množstvo prednášok, naozaj už nebolo veľa možností ako ešte v tento dôležitý deň zaujať žiakov druhého stupňa.
     Potom však prišla myšlienka, že pokiaľ naši žiaci nepochopia prírodné zákonitosti a vzájomné vzťahy v lese, nepochopia ani význam aktívnej ochrany lesného ekosystému. Preto sme pri príležitosti Medzinárodného roka lesov pre nich pripravili environmentálnu olympiádu s podtitulom Žiaci pre les, kde si žiaci mohli overiť svoje teoretické poznatky o lesnom ekosystéme.
     Deň sme začali tajnými úlohami, ktoré počas prvej hodiny obdržali triedy v zapečatených obálkach. V úvode vyučovania tak na základe jednoduchých indícií do mapy areálu školy k očíslovaným stanovištiam priraďovali ich názvy, smrekovej šištici vdýchli nový vzhľad a do žiakmi zostavenej etážovitosti lesa umiestnili 5 lesných živočíchov.
     Po splnení 3 tajných úloh triedy spoločne s triednym učiteľom absolvovali aktivity na 10 stanovištiach, ktoré im pripravili vyučujúci jednotlivých predmetov. Žiaci tak pomocou matematiky zisťovali, koľko percent z povrchu zeme zaberajú lesy, koľko hektárov lesa sa dá zachrániť zberom papiera, pomocou geografie sa zasa orientovali v lese a poznávali stopy lesných živočíchov, v počítačovej učebni využívali internet na plnenie lesných aktivít. Biológia ako hlavná prírodná veda ich učila poznávať chránené druhy organizmov pomocou interaktívnych úloh, spoznať rozdiel medzi prírodným a umelým lesom, vytriediť odpad znečisťujúci les. K názvom typických lesných druhov stromov priraďovali tvary listov, typy kvetov, dotvárali potravinový reťazec, začleňovali lesné zvieratá do etáží. Na stanovišti Maľovaný les zostavili lesnú mozaiku z plastových uzáverov, skladali origami lesného živočícha a na stanovišti V zdravom tele zdravý duch si zasa podávali konárik stromu v štafete 4x 200 m, hádzali šišky do určitého cieľa a skúšali koordinovať pohyb piatich žiakov v slalome pomedzi kužele. Aby ani jazyky nezaostali , v školskej knižnici žiaci pracovali s knihou Ruda Mórica V lesnom poraste a vyučujúci cudzích jazykov žiakom pripravili lesné pexeso v nemčine a zadania úloh v anglickom jazyku.
       Po úspešnom absolvovaní každej aktivity získali kolektívy na stanovištiach body. Triedy, ktoré boli počas olympiády najúspešnejšie sme odmenili maxipizzou a sladkými koláčikmi. V závere dňa sa naša škola zapojila do výzvy ministra životného prostredia Vyčistime si Slovensko  a aktívne sme prispeli k vyčisteniu sídliska Ľadoveň.
Mgr. Lucia Brezniaková
Koordinátorka ENV pre 2. Stupeň ZŠ- Ul.jahodnícka
 

Náhľad fotografií zo zložky Deň Zeme 2011

Komentáre

Pridať komentár

Prehľad komentárov

Zatiaľ nebol vložený žiadny komentár.